.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نوزادان یک میلیونی، ناکام ماندند

كمبود اعتبارات طرح ملي تامين آتيه مهر امام رضا (ع) بخشي از نوزادان سال 89 و نوزادان سال‌جاري را چشم به راه تامين آتيه خود گذاشته است.

به گزارش خبرنگار جام جم، طرح ملي تامين آتيه مهر امام رضا(ع) سال گذشته با واريز يك ميليون تومان به حساب نوزادان متولد 89 آغاز شد و قرار بود هر سال نوزادان تازه متولد شده يك ميليون تومان در قالب اين طرح دريافت كنند كه بتدريج در مدت 20 سال اين موجودي به رقم قابل توجهي مي‌رسيد، اما با گذشت حدود 9 ماه از شروع اجراي طرح، بسياري از مراجعه‌كنندگان به بانك ملي به عنوان بانك عامل طرح تامين آتيه‌ نوزادان از توقف اجراي اين طرح خبر مي‌دهند.

كافي نبودن اعتبارات سال گذشته به نسبت متولدان آن سال و حذف اعتبار 2500 ميليارد توماني پيش‌بيني شده در لايحه بودجه 90 در كميسيون تلفيق، ادامه اجراي اين طرح را در هاله‌اي از ابهام فرو برده است. بر اساس اين طرح قرار شد دولت در جهت اجراي آن براي متولدان سال 89 و سال‌هاي بعد، حساب پس‌اندازي باز كند و هرساله مبلغي به اين حساب اضافه كند كه با احتساب واريزي‌هايي كه خود خانواده‌ها مي‌توانستند به اين حساب‌ها داشته باشند و سودي كه بانك‌ها به اين سپرده‌ها اختصاص مي‌دادند، متولدان 1389 و سال‌هاي بعد، در 18 يا 20 سالگي مي‌توانستند از موجوديشان براي هزينه‌هاي تحصيل، اشتغال، ازدواج، حج تمتع، درمان بيماري صعب‌العلاج يا خريد مسكن استفاده كنند.

3تامين بودجه اين طرح در لايحه بودجه 89 حدود 500 ميليارد تومان اعتبار پيش‌بيني كرد تا پس از معرفي سازمان ثبت احوال كشور، براي نوزادان حساب پس‌انداز يك ميليون توماني افتتاح شود.

رئيس سازمان ثبت احوال پيش از اين اعلام كرده بود: 500 ميليارد تومان اعتبار پيش‌بيني شده در سال 89، براي اين طرح به طور كامل اختصاص پيدا كرد و براي تعداد زيادي از نوزادان متولد شده، حساب يك ميليون توماني در بانك ملي ايران باز شده است.

حسين دشتي، سخنگوي بانك ملي درباره پرداختي‌هاي سال گذشته و دليل متوقف شدن پرداختي‌ها به جام‌جم گفت: رقم 500 ميليارد تومان در نظر گرفته شده سال گذشته به طور كامل اختصاص يافته و منتظر تامين اعتبارات براي باقي نوزادان متولد شده در سال 89 هستيم.

وي در پاسخ به اين سوال كه متولدان سال گذشته چه تعداد بوده و براي چند نوزاد حساب باز شده است، اظهار كرد: بر اساس آمار اعلام شده ثبت احوال سال گذشته يك ميليون و 100 هزار مواليد داشتيم كه با توجه به تخصيص 500 ميليارد تومان به حساب نوزادان براي 600هزار نوزاد ديگر كسري اعتبار داريم كه در صورت تامين اعتبار، پرداخت‌ها آغاز مي‌شود.

هر چند پيش از اين اعلام شده بود كه هر ساله براي اين طرح اعتباري در نظر گرفته خواهد شد و در لايحه بودجه سال 90 نيز 2500 ميليارد تومان اعتبار براي طرح آتيه مهر امام رضا(ع) براي هر كودك متولد شده در سال‌جاري، حساب يك ميليون توماني باز مي‌شود، اما به نظر مي‌رسد با حذف رقم پيش‌بيني شده براي طرح آتيه مهر امام رضا (ع) در لايحه بودجه در كميسيون تلفيق نمايندگان نظر مساعدي روي اين طرح ندارند.

موسي‌الرضا ثروتي در گفت‌و‌گوي كوتاهي با «جام‌جم» در خصوص اعتبارات اين طرح درلايحه بودجه 90 گفت: در لايحه بودجه 2500 ميليارد تومان از محل فروش سهام شركت‌هاي دولتي پيش‌بيني شده بود كه اين رقم در كميسيون تلفيق حذف شد. اما با وجود حذف اين اعتبار از بودجه در كميسيون تلفيق، سخنگوي بانك ملي اظهار اميدواري مي‌كند كه در صحن علني مجلس با اعتبارات اين طرح موافقت شود.

دشتي در پاسخ به اين سوال كه در صورت راي نياوردن اعتبار لازم در صحن علني مجلس آيا اجراي اين طرح متوقف خواهد شد، گفت: اين طرح از سوي رئيس‌جمهور مطرح شده است بنابراين خود دولت براي تامين منابع آن تدبير لازم را خواهد انديشيد و حذف اعتبار پيش‌بيني شده در كميسيون تلفيق به معني توقف در اجراي طرح نيست و دولت بر اجراي آن اصرار دارد.

در حالي كه دولت در اجراي طرح تامين آتيه نوزادان يك تعهد600 ميليارد توماني از سال گذشته براي امسال به جاي گذاشته است بايد منتظر ماند تا لايحه بودجه سال 90 وارد صحن علني مجلس شود و ديد تكليف طرح تامين آتيه نوزادان در سال جاري چه خواهد شد؟

برخي از نمايندگان مجلس و كارشناسان تاكيد مي كنند كه فروش شركت هاي دولتي منبع مطمئن و قابل اتكايي براي تامين بودجه مورد نياز اين طرح نيست و حتي در صورت تصويب مجلس دولت در اجراي اين طرح ممكن است با مشكلاتي مواجه شود./1290


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.136 seconds.